En direct de l'ATIEF

S'abonner à flux En direct de l'ATIEF
ATIEF - Association des Technologies de l'Information pour l'Education et la Formation
Mis à jour : il y a 13 heures 6 min

These-Thai

mar, 06/20/2017 - 13:45

Que dit la recherche ?

ven, 06/16/2017 - 08:58

Offre de thèse CIFRE : design d’expérience et communication professionnelle

mar, 06/13/2017 - 13:57

Offre de thèse CIFRE : Design d’expérience et communication professionnelle

 

Mot-clés    Design, expérience utilisateur, communication professionnelle, formation, savoirs, cultures, prédiction technologique, communautés en ligne, écosystèmes.

These-Perez-Rosillo

lun, 06/12/2017 - 23:35

Offre de post-doctorat 12 mois Laboratoire LIUM - équipe IEIAH

lun, 06/12/2017 - 23:15

Dans le cadre d’un co-financement UBL/UM, offre d'emploi pour une mission de post-doctorat 12 mois au sein de l’équipe IEIAH du laboratoire LIUM : "Une approche IDM pour faciliter la validation métier de scénarios de jeux sérieux adaptés et adaptatifs”. 

 

Toutes les infos (objectifs, critères d’éligibilité, dates, etc.) sont dans le PDF en document joint.

GT EduIHM

dim, 06/04/2017 - 15:27

Journée du Groupe de Travail “IHM pour l'Éducation” lors de IHM’2017

Dates de début et fin de la manifestation: 29 août 2017

Le GT “IHM pour l’Éducation”, soutenu par l’AFIHM, a été créé afin de constituer une communauté transdisciplinaire (informatique, sciences de l’éducation, psychologie, ergonomie, sciences de l’information et de la communication…) et trans-communautés (IHM, EIAH, RV…) autour des questions de la conception et de l’évaluation de dispositifs pour l’éducation et la formation.

La recherche sur le numérique dans le monde de l’Éducation est en plein foisonnement. De nouvelles modalités d’interaction sont aujourd’hui expérimentées pour l’éducation et la formation : dispositifs mobiles ou pervasifs, interfaces tactiles ou tangibles, dispositifs immersifs et jeux numériques… Ces nouvelles modalités d’interaction constituent autant d’opportunités susceptibles de renouveler la manière d’enseigner et d’apprendre. Elles soulèvent également des défis du point de vue de la conception des dispositifs dédiés et des analyses à conduire pour en mesurer les effets.

 

Objectif et modalités de la journée GT EduIHM

L’objectif de cet atelier est d’inciter les chercheurs à présenter des travaux en lien avec la thématique du GT EduIHM pour fédérer une large communauté.

Pour cela, nous demandons aux personnes souhaitant participer à l’atelier de transmettre un résumé de leurs travaux (une page max, format libre) présentant le contexte, les objectifs et les résultats de la recherche. 

Ces résumés seront évalués par le comité scientifique, en vue d’une présentation d’environ 10 min suivie de quelques échanges.

 

Responsables de l’atelier

Elise Lavoué – elise.lavoue@univ-lyon3.fr

Sébastien Kubicki – sebastien.kubicki@enib.fr

 

 

 

 

PoitiersFranceSite web: http://eduihm.afihm.org

Offre Contrat doctoral

ven, 06/02/2017 - 13:26

QUOI ?
Contrat doctoral

"Numérique et développement professionnel :

impact d'un nouveau dispositif technologique pour l'enseignement sur la professionnalisé des formateurs (trices)"
 

QUAND ?

Date limite le 16 juin 2017

 

OÙ ?
ELLIADD (EA 4661), Besançon, France.

 

 

PLUS… 

Vous trouverez en document joint l'offre de contrat doctoral.

Didapro 7 – DidaSTIC

mar, 05/30/2017 - 08:32
Dates de début et fin de la manifestation: 7 février 2018 - 9 février 2018

La septième édition aura lieu à la Haute école pédagogique du canton de Vaud, à Lausanne, du 7 au 9 février 2018

VaudSuisseSite web: http://didapro.org/7/

Offre d'emploi CDD AI - Projet e-FRAn DysApp

lun, 05/22/2017 - 14:32

Offre de CDD  pour un poste d'assistant chargé d’études à temps partiel au sein de la Maison des Sciences de l’Homme et de la Société (CNRS-Université de Poitiers; laboratoire CeRCA UMR 7295) dans le cadre du projet e-FRAN "DysApp: Un jeu vidéo pour identifier et accompagner les élèves avec troubles moteurs et troubles d'acquisition du langage écrit".

Détails du profil du poste en document joint.

CSEDU 2018

jeu, 05/18/2017 - 14:56

The International Conference on Computer Supported Education

Dates de début et fin de la manifestation: 15 mars 2018 - 17 mars 2018Funchal, MadeiraPortugalSite web: http://www.csedu.org/

Virtual Learning Lab Summer 2017

mer, 05/17/2017 - 10:15

Virtual Learning Lab Summer 2017 graduate data analysis workshop

Dates de début et fin de la manifestation: 17 juillet 2017 - 20 juillet 2017

The Virtual Learning Lab invites applications for its first summer data analysis workshop for advanced graduate students. The four-day workshop will provide students with the opportunity to conduct analyses about student and teacher use of Algebra Nation, an online tutoring program developed by the University of Florida Lastinger Center for Learning and Study Edge with support from the State of Florida. Algebra Nation is designed to help students pass a basic algebra course. Now in its fourth year, Algebra Nation is used state-wide and is being adopted in other states. Algebra Nation includes online problem solving, tutorial videos, and discussion boards for both students and teachers. The data set includes records of over 200,000 students’ activity with Algebra Nation, matched with demographic information and outcome measures. The data set offers unique opportunities to investigate questions about student behavior while using an online instructional system and patterns of use that appear to be predictive of learning outcomes. The data set would also support investigations of teacher practice as well as district-level comparisons.

 

The workshop is appropriate for students in education, informatics and/or computer science. Examples of analyses that might be investigated include but are not limited to:

·         What is the relation between estimated student engagement and video viewing behavior?

·         Is there a relation between student characteristics and the video tutors that are selected? Are some tutors especially effective for certain students?

·         Do patterns of classroom use vary with teacher characteristics such as years of experience and credentials?

·         How does the impact of Algebra Nation on EOC performance relate to district characteristics?

 

Travel expenses will be covered and local accommodations will be provided through a grant from the Institute of Education Sciences. Space is limited. 

 

Dates:  July 17-20, 2017. (Students should plan to arrive on Sunday July 16.)

Location: The workshop will be held at the University of Florida in Gainesville FL.

 

To apply, submit the following materials by email to vll@coe.ufl.edu by May 29, 2017. Each application must contain:

1)      A proposed research statement (1 page maximum, single-spaced) that includes the purpose of the study, the research question(s) that will be addressed, and the proposed analytic techniques for addressing each research question.

2)      A background statement that focuses on the student’s previous and current training in data analysis and/or data mining (1 page maximum, single-spaced). This workshop does not provide analysis training. Students will have access to assistance with analysis troubleshooting, but will generally be expected to conduct their analyses independently. Hence, this background statement should demonstrate that the student is prepared to apply the statistical or computational approaches needed to answer her/his research question(s). Generally speaking, experience in multilevel models will be needed for many research questions, as the data consists of both within-student levels as well as nesting related to teachers, schools, and districts.

3)      The student’s curriculum vitae.

4)      A brief statement on the student’s expected benefit from attending the workshop (no more than 150 words).

5)      A recommendation from the student’s advisor that indicates, amongst other things, the degree to which the student is prepared to analyze data as she/he has proposed. (This may be in the form of an email message.)

 

If you have questions about this opportunity, please contact Dr. Carole R. Beal at crbeal@coe.ufl.edu

Gainesville États-Unis

UMUAI special issue

mer, 05/17/2017 - 10:09

Postdoc LS2N / Nantes : Learning analytics and dashboards for tablet-based active learning in classroom

lun, 05/15/2017 - 11:08

Full-time position as a PostDoctoral researcher in Nantes, France
Learning analytics and dashboards for tablet-based active learning in classroom

Profile of the candidate: PhD in one of the following research areas: e-learning, data visualisation, data science. Good  skills in web programming and data analysis. Interest for interdisciplinary research (interaction with psychologists).

E-formation 2018

mer, 05/10/2017 - 16:19

2e colloque e-Formation des adultes et des jeunes adultes

Dates de début et fin de la manifestation: 21 mars 2018 - 23 mars 2018

Lieu : Lilliad (Learning Center Innovation) - Université de Lille. 

LilleFranceSite web: https://e-formation2018.sciencesconf.org/

Proposition de sujet thèse en informatique

lun, 05/08/2017 - 16:04

Le laboratoire d'Informatique de l'Université du Maine (LIUM) propose une thèse sur la conception et l’opérationnalisation des scénarios pédagogiques dans les EVAH. Cette thèse est susceptible d’être financée par une bourse de Collectivités Locales Mayennaises à compter du 1er octobre 2017.  Je vous remercie de diffuser largement cette proposition autour de vous. 

Offre d'emploi ingénieur recherche/développement CDD

mer, 05/03/2017 - 21:42

Offre d'un CDD ingénieur pour développer une plateforme logicielle d'autodirection des apprentissages basée sur un cloud personnel dans le cadre d'un projet de recherche.

Le poste se situe sur Brest. 

CV et lettre de motivation à envoyer à recrut17-ing-info@mlistes.telecom-bretagne.eu 

These-Tong

lun, 05/01/2017 - 14:32

Special issue of JILR

lun, 04/24/2017 - 18:33

ITS 2018

lun, 04/24/2017 - 12:35

14th (30 years) ITS conference in Intelligent Tutoring Systems

Dates de début et fin de la manifestation: 1 juin 2018 - 30 juin 2018

The 14th (30 years) ITS conference in Intelligent Tutoring Systems will hold in Montreal by mid June 2018.
The theme of ITS 2018 Conference traces the evolution of the academic and research achievements of the series of ITS Conferences from its birth up to now and explores its 30 years scientific impact in the field.  ITS 2018 "A 30 Year Legacy of ITS Conferences" is expected to place a special emphasis on the new challenges aiming at combining this Legacy with the new Advancements in Artificial Intelligence. It aspires to regroup and promote high-quality research and trigger an exchange of ideas in the field, as well as to reinforce and expand the existing ITS network of researchers, academics, and market representatives.

MontrealCanadaSite web: http://its2018.its-conferences.com/

ICWL 2017: 16th International Conference on Web-based Learning

ven, 04/14/2017 - 22:44

ICWL 2017

ICWL 2017: 16th International Conference on Web-based Learning

Dates de début et fin de la manifestation: 20 septembre 2017 - 22 septembre 2017Cape TownAfrique du SudSite web: http://www.hkws.org/conference/icwl2017/

Pages